Wandeling historie en straatdetails

Sint Anna ontstond vanaf ca. 1875 en is anno 2024 een veelzijdig en kleurrijk stukje Tilburg. In die anderhalve eeuw verrezen er o.a. arbeidershuizen, kloosters, winkels, scholen, molens en een kerk. Tijd voor een wandeling langs deze en nog veel meer wetenswaardigheden.

Tilburg-liefhebbers Rob van Putten en Berry van Oudheusden nemen je mee door tijd en ruimte van Sint Anna. Met aandacht voor het oudste buurtcafé van Tilburg, historische gevelreclames, religieus erfgoed, een haan als herinnering aan de imposante Sint Annakerk, antieke en moderne kunstwerken en eerste stenen van diverse woningen. Tevens vertellen zij over de Capucijnenstraat als oeroude verbindingsweg, het voormalige bestaan van maar liefst twee windmolens en de verdwenen aanwezigheid van scholen, een bioscoop/brandweerkazerne en talloze winkels. Dit alles geïllustreerd met archieffoto’s, oude stadskaarten en verrassende anekdotes.

Deze wandeling is tevens onderdeel van de Open Monumentendag 2024. Meer informatie hierover treft u in deze folder. (pdf, 6 mb)

Data:15 (2x), 18 en 25 september
Tijden:Zo 15 sept 11:00-13:00 uur/14:00-16:00 uur, Wo 18 sept 14:00-16:00 uur, Wo 25 sept 14:00-16:00 uur
Start- en eindpuntWijkcentrum De Nieuwe Stede, Capucijnenstraat 156
Deelname:gratis
Reserveren:Je moet voor deze rondleidingen reserveren via info@stichtingstraat.nl Geef aan voor welke datum je reserveert en voor hoeveel personen! Er is plaats voor 15 personen per keer.